Wat nu? In de huidige arbeidsmarkt is enkel vacatures verspreiden niet meer genoeg. Slechts 14 procent van de beroepsbevolking zoekt actief naar (ander) werk. De overige 86 procent van de beroepsbevolking is latent werkzoekend. De kans dat de juiste kandidaten reageren is dan ook nihil.
In het verkoopvak geeft de ‘Wet van de zeven contactmomenten’ aan dat een product of dienst pas gekocht wordt als er minimaal zeven keer contact geweest is tussen de verkoper en de prospect. Ook in de zoektocht naar een nieuwe medewerker is deze regel inmiddels zeker van toepassing. Met andere woorden: een latent werkzoekende die geen “band” heeft met jouw organisatie zal niet snel solliciteren. Daarvoor zijn immers meerdere contactmomenten nodig die de interesses aanwakkeren om ervoor te zorgen dat een kandidaat gevoel krijgt bij jouw bedrijf.
Bij Abiant maken wij hiervoor gebruik van de candidate journey, oftewel de kandidaatreis. De kandidaatreis bestaat uit onderstaande 5 fases.
- Attentie
- Interesse
- Verlangen
- Actie
- Engagement
Bij de latent werkzoekenden zijn de attentie- en interessefase heel belangrijk. Je speelt hier namelijk in op een doelgroep, waarbij de kandidaat zelf nog niet actief op zoek is naar een andere baan. De latent werkzoekenden bereik je dus niet via vacaturesites, zoals Indeed en Nationale Vacaturebank maar via de kanalen waar de kandidaat al aanwezig is. Denk hierbij aan adverteren via:
- Social media (bijvoorbeeld facebook, LinkedIn, Instagram)
- Displayadvertenties via (branche gerelateerde) websites of op basis van look-a-like profielen
- Vakbladen en vakgerichte sites
Door op dergelijke plekken zichtbaar te zijn wordt jouw merk onbewust waargenomen en worden mensen een volgende keer sneller geprikkeld. Om te zorgen voor een positief (werkgevers)imago is het dan ook effectief om te werken aan je employer brand. Goede employer branding zorgt ervoor dat je als werkgever aantrekkelijk bent voor nieuwe werknemers. Maak zichtbaar wie je bent. Veel bedrijven zijn gestart vanuit de droom van de oprichter. Deel het verhaal, want het is de ziel van het bedrijf. En wat maakt je bedrijf zo bijzonder om voor te werken? Vertel dat verhaal, of beter nog; laat werknemers vertellen hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. Mensen moeten bij jou willen werken en niet bij de concurrent.