Het grootste uitzendbureau in Groningen, Friesland en Drenthe

Niet gevonden

  • 1 februari 2021
  • Algemeen
  • Annet Fruitema

Steeds vaker wordt mij de vraag gesteld hoe ik kandidaten wél weet te vinden voor openstaande vacatures. Opdrachtgevers hebben namelijk meer en meer moeite om juiste kandidaten te vinden. Sollicitanten zijn er nauwelijks en wanneer er dan eindelijk een sollicitant reageert, blijkt deze totaal niet aan te sluiten bij het profiel. Zelfs niet wanneer het beeld van het ‘Schaap met vijf poten’ wordt losgelaten.

Niet gevonden

Wat nu? In de huidige arbeidsmarkt is enkel vacatures verspreiden niet meer genoeg. Slechts 14 procent van de beroepsbevolking zoekt actief naar (ander) werk. De overige 86 procent van de beroepsbevolking is latent werkzoekend. De kans dat de juiste kandidaten reageren is dan ook nihil. 

In het verkoopvak geeft de ‘Wet van de zeven contactmomenten’ aan dat een product of dienst pas gekocht wordt als er minimaal zeven keer contact geweest is tussen de verkoper en de prospect. Ook in de zoektocht naar een nieuwe medewerker is deze regel inmiddels zeker van toepassing. Met andere woorden: een latent werkzoekende die geen “band” heeft met jouw organisatie zal niet snel solliciteren. Daarvoor zijn immers meerdere contactmomenten nodig die de interesses aanwakkeren om ervoor te zorgen dat een kandidaat gevoel krijgt bij jouw bedrijf. 

Bij Abiant maken wij hiervoor gebruik van de candidate journey, oftewel de kandidaatreis. De kandidaatreis bestaat uit onderstaande 5 fases.

  • Attentie
  • Interesse
  • Verlangen
  • Actie
  • Engagement

Bij de latent werkzoekenden zijn de attentie- en interessefase heel belangrijk. Je speelt hier namelijk in op een doelgroep, waarbij de kandidaat zelf nog niet actief op zoek is naar een andere baan. De latent werkzoekenden bereik je dus niet via vacaturesites, zoals Indeed en Nationale Vacaturebank maar via de kanalen waar de kandidaat al aanwezig is. Denk hierbij aan adverteren via:

  • Social media (bijvoorbeeld facebook, LinkedIn, Instagram)
  • Displayadvertenties via (branche gerelateerde) websites of op basis van look-a-like profielen
  • Vakbladen en vakgerichte sites

Door op dergelijke plekken zichtbaar te zijn wordt jouw merk onbewust waargenomen en worden mensen een volgende keer sneller geprikkeld. Om te zorgen voor een positief (werkgevers)imago is het dan ook effectief om te werken aan je employer brand. Goede employer branding zorgt ervoor dat je als werkgever aantrekkelijk bent voor nieuwe werknemers. Maak zichtbaar wie je bent. Veel bedrijven zijn gestart vanuit de droom van de oprichter. Deel het verhaal, want het is de ziel van het bedrijf. En wat maakt je bedrijf zo bijzonder om voor te werken? Vertel dat verhaal, of beter nog;  laat werknemers vertellen hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. Mensen moeten bij jou willen werken en niet bij de concurrent.

Over de auteur

Annet Fruitema

corporate recruiter

Annet Fruitema is sinds 2011 werkzaam voor Abiant. Ze heeft eerst een aantal jaren als senior accountmanager gewerkt en daarna als adviseur werving & selectie bij Abiant. Momenteel werkt ze met veel plezier als corporate recruiter voor Abiant.

Lees onze blogartikelen

Zorg dat de werknemer blijft

Algemeen

Zorg dat de werknemer blijft

Steeds meer werkgevers hebben grote moeite met het vinden van nieuwe medewerkers. Minstens zo’n grote uitdaging is het aan boord houden van personeel. Als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt durven steeds meer werknemers een stap in hun carrière te zetten buiten de deur van hun huidige werkgever. Daarnaast vinden jonge professionals het belangrijk om in het begin van hun carrière bij verschillende werkgevers aan de slag te gaan. In deze blog geef ik handige tips om de kans op verloop te verkleinen.
Lees meer
Het schaap met vijf poten

Algemeen

Het schaap met vijf poten

De huidige arbeidsmarkt is voor het eerst in jaren weer ‘gespannen’. De vraag naar arbeid is bovengemiddeld terwijl het beschikbare aanbod arbeidskrachten relatief laag is. Door de aantrekkende economie hebben steeds meer bedrijven moeite met het vinden van personeel. Goede mensen vinden en behouden is essentieel voor een bedrijf. Het is in de huidige markt dus steeds belangrijker om goed na te denken over het wervingstraject voor nieuw personeel. Maar hoe vind je in tijden van schaarste goed personeel?
Lees meer
Niet gevonden

Algemeen

Niet gevonden

Steeds vaker wordt mij de vraag gesteld hoe ik kandidaten wél weet te vinden voor openstaande vacatures. Opdrachtgevers hebben namelijk meer en meer moeite om juiste kandidaten te vinden. Sollicitanten zijn er nauwelijks en wanneer er dan eindelijk een sollicitant reageert, blijkt deze totaal niet aan te sluiten bij het profiel. Zelfs niet wanneer het beeld van het ‘Schaap met vijf poten’ wordt losgelaten.
Lees meer
Werken met stieren? Voorkom ongelukken

Veiligheid

Werken met stieren? Voorkom ongelukken

Werken met stieren is niet zonder risico's. Elk jaar zijn er gemiddeld 1 à 2 dodelijke ongelukken met stieren in ons land. De meeste (dodelijke) ongelukken met stieren zijn veroorzaakt door kopstoten, trappen en het uitglijden van de stier. Met de juiste voorbereiding en informatievoorzienig kunnen ongevallen worden voorkomen.
Lees meer
Weet jij hoe je veilig kunt werken? Doe de test!

Veiligheid

Weet jij hoe je veilig kunt werken? Doe de test!

Als uitzendkracht werk je soms op verschillende werklocaties. Het is daarom ontzettend belangrijk dat je als werknemer zelf goed op de hoogte bent van mogelijke gevaren op de werkvloer. Alleen op die manier kun je onveilige situaties sneller overzien. Ben je benieuwd of jij de risico's op je werk kunt herkennen? Doe dan snel onderstaande veiligheidstest van DOORZAAM.
Lees meer
Wat moet er in een cv staan?

Sollicitatietips

Wat moet er in een cv staan?

Wanneer je solliciteert op een baan wordt er doorgaans ook gevraagd om een cv mee te sturen. Wat is eigenlijk een cv? En wat moet er tegenwoordig in een cv staan? In dit artikel vind je handige tips en een checklist zodat jij zeker weet dat jij een compleet cv hebt!
Lees meer