1. Vul alleen je naam in; eventueel met titels
Een goed ingevuld LinkedIn-profiel zorgt ervoor dat je een goede eerste indruk op mensen achterlaat. Om online goed vindbaar te zijn vul je bij je naam dan ook alleen je naam in. Ben je getrouwd? Vul dan ook je meisjesnaam in zodat mensen van vroeger je ook kunnen vinden. Eventueel voeg je nog een titel toe, maar telefoonnummers en andere informatie laat je hier achterwege.
Pas je persoonlijke URL aan
Iedereen met een LinkedIn-profiel heeft een eigen unieke URL. Wanneer je deze URL niet aanpast bestaat deze uit je naam met daarachter een cijfercode. Wil je voortaan geen nummertje meer zijn? Pas dan je persoonlijke URL aan. Je persoonlijke URL op LinkedIn kun je aanpassen door in je profiel rechtsboven te klikken op 'Openbaar profiel en URL bewerken'.
2. Profielfoto
Mensen zijn visueel ingesteld, zorg daarom voor een scherpe, professionele foto die past bij wat je wilt uitstralen. LinkedIn is een zakelijk netwerk, dus nee die ene leuke vakantiefoto kan echt niet. Wat verder belangrijk is, is dat het een recente foto is waarop jij duidelijk herkenbaar bent.
Een LinkedIn-profielfoto is bij voorkeur 400 x 400 pixel en max. 8 MB
3. Achtergrondfoto
Wanneer je de profielen van anderen bekijkt, valt je misschien op dat de meesten niet alleen een profielfoto hebben, maar ook een achtergrondfoto. Eigenlijk vergelijkbaar met een profiel op Facebook. Door een achtergrondfoto in te stellen oogt je profiel professioneel. Daarnaast is het een mooie manier om meer van jezelf te laten zien. Werk je als werkvoorbereider in de bouw? Plaats dan bijvoorbeeld een foto van een bouwproject. Denk er wel aan dat je profielfoto voor je achtergrondfoto staat, dus kies een afbeelding waarbij het onderwerp goed zichtbaar in beeld blijft.
De LinkedIn-achtergrondfoto is 1584 x 396 pixels en max. 8 MB
4. Professionele kopregel
LinkedIn toont standaard als kopregel de functie die je bij je huidige/laatste werkgever hebt ingevuld. Wil je liever een andere tekst? Dan kun je dit aanpassen en vervangen door bijvoorbeeld trefwoorden van je kennis en vaardigheden. Handig, want anderen zien direct wat jij te bieden hebt en je profiel wordt hierdoor ook nog eens beter vindbaar.
Een kopregel bevat maximaal 120 karakters
5. Samenvatting
In de samenvatting vertel je kort en krachtig wat jij te bieden hebt, wat je zoekt en/of waarin jij het verschil kunt maken. Voeg eventueel je contactgegevens toe.
6. Ervaring, opleiding en vrijwilligerswerk
Benoem welke functies je hebt gehad. Ook je bijbanen en vrijwilligerswerk. Dit geeft namelijk een goed beeld van jou als persoon. Daarnaast geeft LinkedIn op basis van bedrijfsnamen en opleidingen suggesties van mensen die jij mogelijk kent. Handig om je netwerk te vergroten.
- Bij iedere functie heb je 2.000 karakters tot je beschikking, vul in elk geval onderstaande informatie in
- Functietitel; gebruik trefwoorden waarop je gevonden wilt worden
- Periode
- Informatie over jouw werkzaamheden; benoem ook wat je hebt bereikt
- Voeg media toe; bijvoorbeeld naar de website van het bedrijf waarvoor je werkt
- Vul alle opleidingen en cursussen die je gevolgd hebt in. Op deze manier kun je laten zien wat jij allemaal aan extra kennis hebt opgedaan.
- Doe je vrijwilligerswerk? Vermeld dit dan ook op je LinkedIn-profiel. Hiermee laat je zien welke vaardigheden je nog meer in huis hebt, naast de werkzaamheden die je al doet.
7. Vaardigheden en onderschrijvingen
Bij vaardigheden kun je het beste zelf een aantal vaardigheden kiezen die bij jou passen. Wanneer je dit niet doet, zal LinkedIn namelijk op basis van de door jou ingevulde gegevens een aantal vaardigheden selecteren. Dit kan handig zijn, maar vaak zitten hier ook zaken tussen waarop je misschien helemaal niet gevonden wil worden. Kies daarom vaardigheden die het beste bij jou passen zodat jouw connecties vaardigheden onderschrijven die voor jou relevant zijn.
Wil je meer onderschrijvingen ontvangen? Vraag (oud-)collega’s om dit over jou in te vullen
8. Aanbevelingen
Eerstegraads LinkedIn-connecties kunnen een aanbeveling over jou schrijven. Daarnaast is het mogelijk om zelf een aanbeveling over iemand anders te schrijven. Aanbevelingen van een ander kun je niet zelf aanpassen, maar je kunt wel zelf bepalen of je de aanbeveling op je profiel toont of niet.